Azonnali Fizetési Rendszer indulása

Cardinal Kft. > Blog > Azonnali Fizetési Rendszer indulása

Hosszú előkészítő fázis után 2020. március 2-án elindul az Azonnali Fizetési Rendszer Magyarországon. A szolgáltatás biztosításához szükséges AFR funkciók összesen 14 Electra csatornát használó partnerünknél kerültek implementálásra. A GIRO által biztosított, több hónapon keresztül tartó országos pilot tesztüzemben partner bankjaink eredményesen vettek részt annak ellenőrzésében, hogy az Electra elektronikus csatornák megfelelően működnek. Az új időszámításként jellemezhető pénzforgalmi változás számos új szolgáltatást tesz lehetővé a magyarországi pénzforgalomban.

Az MNB rendelete értelmében a GIRO által működtetett új elszámolási platform használata minden fizetési számlát vezető pénzforgalmi szolgáltató számára kötelező. Ezzel jelenleg a a világon együdülállóként, valamennyi Magyarországon szolgáltatást nyújtó pénzintézet köteles biztosítani az azonnali átutalást 2020. márciustól.

Az azonnali átutalás az év minden napján, 0-24 órában érhető el. Amennyiben a tétel megfelel az AFR előírásoknak, úgy az utalások összege az Electra kliensen kezdeményezett banki háttérrendszerekbe való küldést követő 5 másodpercen belül jóváírásra kerül a kedvezményezett ügyfél pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett számláján.

A Cardinal Kft. által szállított megoldás alkalmazkodott az eltérő banki számlavezető rendszerek igényeihez, figyelembe véve a helyi sajátosságokat. Az AFR tételek GIRO Instant feldolgozási csatorna felé történő irányítását ennek megfelelően vagy a banki számlavezető rendszerek vagy az Electra végzi el.

Új szolgáltatásként kerül bevezetésre a „másodlagos számlaazonosítók” használata is a belföldi pénzforgalomban. Az átutalási megbízás létrehozásakor az eddigi bankszámlaszám helyett a kedvezményezett ügyfél márciustól már címezhető lesz a kedvezményezett e-mail címével, mobil telefonszámával vagy adószámával ill. adóazonosító jelével. Ennek zökkenőmentes működtetéséhez számos új funkcióval és megbízástípussal bővítettük az Electra csatornákat – így azokat használva a banki ügyfelek számlavezetőiken keresztül kezdeményezni tudják a számlaazonosítók bankszámláikhoz való rögzítését, azok módosítását és törlését, valamint a GIRO által üzemeltetett központi adatbázisban történő lekérdezését.

A törvényi szabályozás értelmében opcionális pénzforgalmi szolgáltatásként szintén 2020. március 2-val debütál Magyarországon a világ fejlett pénzforgalmi rendszereiben már működő Fizetési Kérelem is. Mivel az új megbízástípus ügyfelek felé történő kiajánlása opcionális, és nem kötelező, így azok kezelését a bankok sokkal jobban tudják majd saját üzleti igényeikhez alakítani. Az Electra rendszerben kifejlesztettük a Fizetési Kérelem megbízás típus kezelését, az ahhoz tartozó különböző nyilvántartási és ellenőrzési funkciókat is.

Kép forrása: handelsjournal.de  © Adobe Stock